Filmy na Embargu

06.12.2017

Festival prinesie výborné filmové dokumenty Džihád za lásku, Identity, Český Alláh, Profesionálna cudzinka a Svet podľa Daliborka, ale aj zaujímavé prednášky, diskusie a výstavy. 

10.12. I ART FORUM STAGE I 16:00

Džihád za lásku ' 2007 ' dokumentárny film ' USA / GB / FR / DE '81 min.
Dokumentárny film o kooexistencii islámu a homosexuality.
#anglické titulky

"Prečo musí mať nebo pre každého rovnakú farbu?" pýta sa mladý muslim z Iránu, keď sa pokúša získať azyl v Kanade. Dôvodom jeho úteku z vlasti bolo, že ako otvorenému gayovi mu podľa zákona hrozí trest. Rovnako, ako mnoho ďalších muslimských gayov a lesieb z Južnej Afriky, Pakistanu, severnej Indie či Egypta, však neprestáva byť pevný vo svojej viere. Môže byť gay alebo lesba v očiach ostatných veriacich stále dobrým muslimom? Režisér Parvez Sharma na želanie protagonistov nevyobrazuje celé tváre. Prístup spoločnosti k homosexuálnej orientácii je v muslimskom svete často odmietavý, podobne ako v konzervatívnych kresťanských kruhoch. Ani na Slovensku nie sú fyzické prejavy homoerotickej náklonnosti na verejnosti bežne vítané pozitívne, a to bez ohľadu na vierovyznanie. Líši sa azda len miera verejného odsúdenia a spoločenský tlak v závislosti od miesta, v ktorom žijete. A tiež - líši sa vnímanie hraníc intimity, sexuality a súkromia. Gayovia a lesby vnímajú svoju lásku k ľuďom rovnakého pohlavia rôzne - vo vzťahu k islámu môžu pociťovať vinu (podobne ako niektorí kresťania), ale zároveň sa svojich citov nechcú vzdať. Dočkajú sa v muslimskom svete zmien, aby za svoju lásku nemuseli platiť? Sharmov dokument je ľudskoprávnou sondou do života niektorých LGBTI ľudí v muslimských a arabských krajinách, a vzbudzuje nádej, že cesta k zmiereniu vlastného prežívania a viery je možná. 

Réžia: Parvez Sharma

11.12. I ART FORUM STAGE I 16:00

IDentity ' 2016 ' dokumentárny film ' SK' 56 min.

Krátke dokumentárne videoportréty predstavujú queer IDentity trochu inak; optikou kamery, ktorá v nás hľadá odpoveď na otázku: "Kým alebo čím sme okrem toho, že sme LGBTI? Web-seriál o inakosti odvracia pozornosť od sexuálnej orientácie či rodovej identity, a radšej ju upriamuje na komplexnosť a rôznorodosť našich existencií. Projekt vznikol s vidinou búrania stereotypného nazerania na predstaviteľov LGBTI komunity, ktorých identitu - verte či nie - tvorí omnoho viac než tento akronym.

ID#0: trailer, Emília Ondriašová & Maňo Vredík, Jana Hirnerová, 2015, 1´

Videoportréty o inakosti ale inak. Fialový nosorožec miesto dúhového jednorožca. Náš krátky ilustrovaný príbeh vzniku identity človeka je analógiou otázky "Kým alebo čím som okrem toho, že som LGBTI?"

ID#1: spisovateľka, Emília Ondriašová & Adriana Pirošková, 2016, 4´

IDNTT, 1. diel: ID#1 je bisexuálka, úspešná spisovateľka, sťahujúca sa z jedného mesta do druhého, ktorá počas svojej púte zakúsila tak ľahkosť slávy ako i samotu klimatizovaných izieb v blázinci, kde sa okná jednoducho neotvárajú...

ID#2: programátor, Emília Ondriašová & Adriana Pirošková, 2016, 8´

IDNTT, 2. diel: ID#2 je brazílsky programátor oplývajúci "sassy-ghetto-black-bitch" humorom, ktorý sa po štúdiu vo Francúzsku rozhodol zakotviť na Slovensku. Jeho hlboko veriaca matka a otec, príslušník armády, sa do dnešného dňa pomaly zmierujú s tým, že ich syn je srdcom tanečník, dizajnér, a... gej.

ID#3: tanečníčka, Emília Ondriašová & Adriana Pirošková, 2016, 3´

IDNTT, 3. diel: ID#3 založila na Slovensku prvú tanečnú školu v štýle Burlesque. Denne inšpiruje desiatky žien, no sebavedomie na pódiu musí hľadať každý raz, zas a znovu. Napriek všetkému, čo sa v jej živote trbliece, má totiž pocit, že ju definuje hlavne to, čo nevie.

ID#4: DJka, Emília Ondriašová, 2016, 8´

IDNTT, 4. diel: ID#4 je jeden z najpopulárnejších slovenských DJ-ov. Talentovaný muž, rovnako však aj veľmi nadaná žena - to je Matia/"B-Complexka", ktorá si len jednoducho chce robiť hudbu. A prípadne si tu a tam zapózovať v svadobných šatách či spraviť kinky akciu.

ID#5: vinárka, muzikantka, farmárka, Emília Ondriašová, 2016, 7´

IDNTT, 5. diel: ID#5 - rodená Bratislavčanka, ktorá bola v meste ozaj šťastná - nachádza zmysel svojej práce až na farme zdedenej po predkoch. Ako renesančný človek mnohých darov sa vždy pustí do viacerých vecí. Na dne síl potom preklína svoju povahu a sľubuje si, že nabudúce sa už zameria len na jedno.

ID#6: divadelný režisér, Emília Ondriašová, 2016, 26´

Réžia: Emília Ondriašová

11.12. I ART FORUM STAGE I 17.00

Český Alláh '2017 ' dokumentárny film ' ČR ' 91 min.

Česká republika prijala nepatrný počet vojnových utečencov, v sociologických výskumoch patrí súčasne k najmenej tolerantným krajinám Európy. Časozberný dokument, ktorý Piussi nakrútila za dva roky, má podľa tvorcov čo povedať aj slovenským divákom. Režisérka hovorí, že aj keď sa film odohráva v Čechách, obsahuje zlomok skúsenosti zo Slovenska. "Film však predovšetkým nie je o Islame a utečencoch. Zaoberá sa mechanizmom politickej práce so strachom obyvateľov. Je obecný a v jeho centre sa môžu objaviť rôzne veci - Rómovia, menšiny, teraz sú to moslimovia," doplnil strihač a koproducent filmu Vít Janeček.

Réžia, scenár, kamera: Zuzana Piussi

12.12. I ART FORUM STAGE I 16:00

Profesionálna cudzinka ' 2016 ' dokumentárny film o Irene Brežnej ' SK ' 64 min

Osemnásťročná Irena Brežná krátko po okupácii Československa v roku 1968 neochotne nasledovala svojich rodičov do emigrácie. Dokumentárny film režisérky Anny Gruskovej ponúka jedinečné archívne záznamy a čerstvé slzy a smiech. Irena Brežná musela čeliť nielen novej, nepochopiteľnej kultúre, ale aj výčitkám svedomia, že nebojovala za svoju vlasť. To je dôvod, prečo začala písať o disente vo Východnej Európe a o ruskej invázii do Čečenska.

Postupne zisťujeme, ako si Irena Brežná vytvorila inšpiratívnu "patchworkovú identitu", geograficky situovanú nielen medzi Švajčiarsko, Nemecko, Francúzsko a Slovensko, ale aj do afrického kontinentu a do Ruska. V jej vlasti zvanej emigrácia sa hovorí mnohými jazykmi a vyskytujú sa v nej zaujímaví a pestrofarební ľudia.

Réžia: Anna Grusková I Hrajú: Irena Brežná

12.12. I ART FORUM STAGE I 19:30

Svet podľa Daliborka ' 2017 ' (dokumentárny) film ' ČR ' 141 min.

Svet podľa Daliborka je filmový portrét autentického českého muža z Prostějova, ktorého štáb Víta Klusáka sledoval počas dvoch rokov (2015-2016). Dalibor K. (37) pracuje ako maliar, natáča amatérske horory, skladá nahnevané piesne, maľuje a je neonacista. Blíži sa k štyridsiatke, žije so svojou mamou Vierou (63), nenávidí svoju prácu, rómov, Židov, utečencov, homosexuálov, Merkelovú, pavúky a zubára. Ešte pred aktuálnou vlnou YouTuberov sa jeho domáce video s vystreľovacím obuškom stalo hitom českého internetu.

Natáčanie dokumentárneho filmu o živote obyčajného neonacistu s umeleckými ambíciami sa začalo práve vtedy, keď Daliborkova matka sa prostredníctvom Facebooku zoznámila so Slovákom, Vladimírom (47), ktorý s obľubou hovorí, že "z cigánov by najradšej urobil asfalt". Vladimír po čase začal s rodinou bývať a matkin nový vzťah rozpútal u Daliborka odhodlanie nájsť si tiež vážnu známosť. Film o osamelom mužovi, ktorý zasvätil svoj život nenávisti, klamstvám, Playstationu a Facebooku, tým dostal skutočnú dynamiku.

Svet podľa Daliborka je pohľadom do sveta "obyčajných slušných Čechov", ktorým chýba Adolf Hitler.

Réžia: Vít Klusák I Hrajú: Dalibor Krupička, Vít Klusák

vstupné: 3€