PROGRAM

EMBARGO 2017

07.12. - 14.12.
Štvrtok 7.12. / 19:00 Záhrada

Animalinside

Jaro Viňarský & Marek Menšík

fyzické divadlo

Koncept, choreografia a réžia:

Jaro Viňarský

Tancujú:

Jaro Viňarský a Marek Menšík

Svetelný design:

Tomáš Morávek

Hudba:

Ján Burian

Kostýmový výtvarník:

Martin Kratochvíl

Text a hlas:

Henrietta Rab& Matthew Rogers

Produkcia:

SKOK! o.z.

Premiéra:

13. a 14. 12. 2012

Duet choreografa Jara Viňarského je živelným fyzickým obrazom o zvierati v človeku a o úsilí uchopiť vnútorný svet emócií a inštinktov. Tanečníci v nikdy sa nekončiacom zápase jazyka a tela provokujú na prekračovanie vlastných limitov. Inscenácia vznikla na motívy rovnomennej knihy maďarského autora Lászlóa Krasznohorkaia a nemeckého maliara Maxa Neumanna.

Štvrtok 7.12. / 17:00 Záhrada

Európsky akcionizmus a Christoph Schlingensief: Ausländer raus!

Róbert Schwatz

prednáška

Prednáška umožní pohľad na európske akčné umenie od 60. rokov minulého storočia až po súčasnosť, pričom hlavným predmetom budú sociálne aspekty a fenomén telesnosti jednotlivých prístupov. Od viedenského akcionizmu, ktorý nemal v programe len útoky na rigidný katolicizmus, ale taktiež odpor voči vtedajšej militantnej reštaurácii Rakúska, cez performancie Mariny Abramovič & Ulay, v ktorých sa do popredia dostáva telesnosť a vzťah dvoch tiel, sa oblúkom vrátime do Viedne na začiatku milénia, kde došlo od 2. sv. vojny k politickej bezprecedentnej udalosti: Voľby vyhrala ultra-pravicová FPÖ a nemecký akcionista Christoph Schlingensief na to zareagoval svojou mediálnou inštaláciou Ausländer raus – Please love Austria (Cudzinci von – Prosím, milujte Rakúsko). Schlingensief nainštaloval vedľa viedenskej opery kontajner, v ktorom boli umiestnení reálni žiadatelia o azyl. Títo skutoční emigranti boli počas 7 dní non-stop sledovaní kamerovým systémom, ktorý nahrával ich azylový život v tomto odkladovom sklade a vysielal ho online na webovej stránke, čím sa z celého problému stala akási cynicko-nihilistická reality show á la big brother. Každý, kto navštívil tento web, mohol denne online hlasovať za dvoch žiadateľov o azyl, ktorí majú byť vyhostení z krajiny. Kontajner bol oblepený skutočnými predvolebnými plagátmi FPÖ, ktoré boli „vyšperkované“ xenofóbnymi a rasistickými heslami. Schlingensiefovi sa podarilo vytvoriť výnimočné navrstvenie úrovní, na ktoré by bolo vhodné denne poukazovať. Neznesiteľné kríženie technológie dohľadu so sociálnymi skutočnosťami explicitne poukázalo na problémy, s ktorými sa budeme konfrontovať. Súčasťou prednášky sú taktiež úryvky z dokumentu o Schlingensiefovej akcii vo Viedni so slovenskými titulkami.

Štvrtok 7.12. / 17:00 Záhrada

Európsky akcionizmus a Christoph Schlingensief: Ausländer raus!

Róbert Schwatz

prednáška

Prednáška umožní pohľad na európske akčné umenie od 60. rokov minulého storočia až po súčasnosť, pričom hlavným predmetom budú sociálne aspekty a fenomén telesnosti jednotlivých prístupov. Od viedenského akcionizmu, ktorý nemal v programe len útoky na rigidný katolicizmus, ale taktiež odpor voči vtedajšej militantnej reštaurácii Rakúska, cez performancie Mariny Abramovič & Ulay, v ktorých sa do popredia dostáva telesnosť a vzťah dvoch tiel, sa oblúkom vrátime do Viedne na začiatku milénia, kde došlo od 2. sv. vojny k politickej bezprecedentnej udalosti: Voľby vyhrala ultra-pravicová FPÖ a nemecký akcionista Christoph Schlingensief na to zareagoval svojou mediálnou inštaláciou Ausländer raus – Please love Austria (Cudzinci von – Prosím, milujte Rakúsko). Schlingensief nainštaloval vedľa viedenskej opery kontajner, v ktorom boli umiestnení reálni žiadatelia o azyl. Títo skutoční emigranti boli počas 7 dní non-stop sledovaní kamerovým systémom, ktorý nahrával ich azylový život v tomto odkladovom sklade a vysielal ho online na webovej stránke, čím sa z celého problému stala akási cynicko-nihilistická reality show á la big brother. Každý, kto navštívil tento web, mohol denne online hlasovať za dvoch žiadateľov o azyl, ktorí majú byť vyhostení z krajiny. Kontajner bol oblepený skutočnými predvolebnými plagátmi FPÖ, ktoré boli „vyšperkované“ xenofóbnymi a rasistickými heslami. Schlingensiefovi sa podarilo vytvoriť výnimočné navrstvenie úrovní, na ktoré by bolo vhodné denne poukazovať. Neznesiteľné kríženie technológie dohľadu so sociálnymi skutočnosťami explicitne poukázalo na problémy, s ktorými sa budeme konfrontovať. Súčasťou prednášky sú taktiež úryvky z dokumentu o Schlingensiefovej akcii vo Viedni so slovenskými titulkami.

Štvrtok 7.12 / Záhrada

Present Perfect Progressive

ADAM ENGLER

ZLOVAKIA (výtvarná a objektová inštalácia)

vizuálne inštalácie

Výstava prístupná počas celej doby trvania festivalu

Vizuálna inštalácia pozostáva zo série 12 jednoduchých obrázkov. Vznikla ako reakcia na spoločenskú situáciu a obsah verejného priestoru, ktorý je v poslednom období čoraz viac presiaknutý tým najprimitívnejším zlom v podobe nenávistných prejavov voči istým skupinám ľudí, a to nielen z úst verejných činiteľov. Na pozadí národoveckých hesiel a iných presvedčení autor dekonštruuje význam jazyka, a zároveň poukazuje na jeho ambivalentnú povahu – urážanie a ironizovanie ako spôsob ponižovania ľudskej bytosti  (vrátane schopnosti jazyka vyvolávať silné emócie a viesť k otrasným činom), či skomolené novotvary ako kritika celých spoločenských javov (fašizmus, populizmus, korupcia, negramotnosť, propaganda, manipulácia, fanatizmus). „V práci ZLOVENSKO sa zaoberám výsledkom ostatných parlamentných volieb na Slovensku. Neskrývam sklamanie ani strach. Formou irónie a jednoduchým výberom posledného písmena v abecede je to zároveň posledný výkrik vôle spolupodieľať sa s ostatnými na chode tejto krajiny.“  hovorí autor výstavy.

Piatok 8.12. / 19:00 Záhrada

Animalinside

Jaro Viňarský & Marek Menšík

fyzické divadlo

Koncept, choreografia a réžia:

Jaro Viňarský

Tancujú:

Jaro Viňarský a Marek Menšík

Svetelný design:

Tomáš Morávek

Hudba:

Ján Burian

Kostýmový výtvarník:

Martin Kratochvíl

Text a hlas:

Henrietta Rab& Matthew Rogers

Produkcia:

SKOK! o.z.

Premiéra:

13. a 14. 12. 2012

Duet choreografa Jara Viňarského je živelným fyzickým obrazom o zvierati v človeku a o úsilí uchopiť vnútorný svet emócií a inštinktov. Tanečníci v nikdy sa nekončiacom zápase jazyka a tela provokujú na prekračovanie vlastných limitov. Inscenácia vznikla na motívy rovnomennej knihy maďarského autora Lászlóa Krasznohorkaia a nemeckého maliara Maxa Neumanna.

Sobota 9.12 / ART FORUM STAGE

Živá knižnica pre verejnosť: Iné Slovensko (komunity)

osobné príbehy

Príďte a vypočujte si príbehy ľudí z troch komunít, žijúcich na Slovensku. Stalo sa im niekedy, že boli „nálepkovaní“ a diskriminovaní len na základe svojho etnika, krajiny pôvodu či vierovyznania?

Sobota 9.12 / 19:00 Záhrada

"Akceptácia a sociálne začlenenie migrantov a menšín na Slovensku - realita a jej výzvy"

diskusia

Hostia:

Zuzana Bargerová, právnička a sociálna pracovníčka a pracovníčka Slovenského vládneho inštitútu (SGI)

Jozef Miškolci, odborník na inkluzívne vzdelávanie a rómske otázky

Moderuje:  

Rado Sloboda

Diskusia s odborníkmi v spolupráci s CVEK – Centrom pre výskum etnicity a kultury.

Sobota 9.12. / 21:00 Záhrada

SECRETSHOW

Andrea Marinelli

Andrea Marinelli je taliansky hudobník a vizuálny umelec. Hrá na gitaru a elektronické nástroje.  Jeho vystúpenia sú niečo medzi koncertom, performanciou a inštaláciou súčasného umenia. Jeho najnovší projekt SECRETSHOW je audiovizuálna performancia, ktorá vzniká improvizáciou  s využitím elektornickej hudby, gitary a projekcií. Toto site-specific performance sa každou reprízou mení a vyvíja. Je to zmes  vokálnych fragmentov rôznych kultúr a jazykov, zmiešaných prostredníctvom LIVE elektroniky. Rôzne vokálne výrazy sa transformujú z melódií na jazykové melódie, časovo prechádzajú od starovekých až po súčasné dialekty a zároveň ich skúmajú. Vizuálna časť je tvorená  premietaním digitálnych fotografických materiálov starovekých a digitálnych kultúr, etnografických skulptúr a fotiek z TV obrazoviek  pričom vzniká úplný originál.

Andrea Marinelli vytvára gitarovú a elektronickú hudbu s využitím premietania cez meotar. So svojou tvorbu začínal doma neskôr sa dostala do Kultúrneho múzea MUDEC v Miláne, Sonnenstube (SW), VillaCroce – Múzeum Janov, SilentDisco Miláno, SocialMusicCity, ELEVA Fest (IT), Bluenote Milano, Hangar Bicocca.

Projekt bol zrealizovaný na festivale SONORITIES Festival umenia a technológii v Queens University (Belfast, UK).    

Nedel'a 10.12 / 14:00 Tržnica / Barbakan

PEVNOSŤ EURÓPA: „Zastrelení/Zachytení“ na hranici

čítanie príčin úmrtí utečencov a migrantov v dôsledku obmedzujúcich politík EÚ (1993-2017)

UNITED pre interkultúrnu činnosť – Európska sieť proti nacionalizmu, rasizmu, fašizmu a na podporu migrantov a utečencov – vydal 44-stranový dokument so zoznamom 29 586 dokumentovaných úmrtí utečencov a migrantov v dôsledku života obmedzujúcich politík „Pevnosti Európa“ (uzatvorenie hraníc, azylové predpisy, ubytovanie, politika zadržiavania, deportácie, sankcie voči dopravcom…)

Performance vzniká pri príležitosti Medzinárodného dňa ľudských práv.

Nedel'a 10.12 / 14:00 - 16:00 Mesto

Prechádzka – Genius Locci

art walk

Miesta, stretnutia, umenie i zábava očami náučného chodníka. Komunity, kultúra a život v meste.

Námestie, Múzeum SNP, Barbakan, Vila Dominika Skuteckého, Urban Spot, Literárna Bašta, Artforum

Nedel'a 10.12 / 16: 00 Záhrada

Džihád za lásku

dokumentárny film o kooexistencii islámu a homosexuality; anglické titulky

Réžia:

Parvez Sharma

2007, 81 min., USA / GB / FR / DE

„Prečo musí mať nebo pre každého rovnakú farbu?“ pýta sa mladý muslim z Iránu, keď sa pokúša získať azyl v Kanade. Dôvodom jeho úteku z vlasti bolo, že ako otvorenému gayovi mu podľa zákona hrozí trest. Rovnako, ako mnoho ďalších muslimských gayov a lesbičiek z Južnej Afriky, Pakistanu, severnej Indie či Egypta, však neprestáva byť pevný vo svojej viere. Môže byť gay alebo lesba v očiach ostatných veriacich stále dobrým muslimom? Režisér Parvez Sharma na želanie protagonistov nevyobrazuje celé tváre. Prístup spoločnosti k homosexuálnej orientácii je v muslimskom svete často odmietavý, podobne ako v konzervatívnych kresťanských kruhoch. Ani na Slovensku nie sú fyzické prejavy homoerotickej náklonnosti na verejnosti bežne vítané pozitívne, a to bez ohľadu na vierovyznanie. Líši sa azda len miera verejného odsúdenia a spoločenský tlak v závislosti od miesta, v ktorom žijete. A tiež – líši sa vnímanie hraníc intimity, sexuality a súkromia. Gayovia a lesby vnímajú svoju lásku k ľuďom rovnakého pohlavia rôzne – vo vzťahu k islámu môžu pociťovať vinu (podobne ako niektorí kresťania), ale zároveň sa svojich citov nechcú vzdať. Dočkajú sa v muslimskom svete zmien, aby za svoju lásku nemuseli platiť? Sharmov dokument je ľudskoprávnou sondou do života niektorých LGBTI ľudí v muslimských a arabských krajinách, avšak vzbudzuje nádej, že cesta k zmiereniu vlastného prežívania a viery je možná. 

Nedel'a 10.12 / 17: 30 Záhrada

Kultúra, náboženstvo, spoločnosť

Katarína Šomodiová

prednáška & diskusia

Katarína Šomodiová absolvovala magisterské štúdium politológie so zameraním na Blízky východ a Severnú Afriku na Filozofickej fakulte Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre v roku 2007. Od roku 2012 je študentkou doktorandského stupňa na Katedre porovnávacieho náboženstva na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. V minulosti absolvoval niekoľko študijných pobytov v Sýrii a Egype a terénny výskum v Iráne. Zameriava sa na vzťah medzi etnickou a náboženskou identitou medzi moslimami v Európe ako aj medzi členmi minoritných skupín na Blízkom východe doma alebo v diaspore. Pravidelne skúma vzťah medzi komunitami z Blízkeho východu, žijúcimi v krajinách Vyšehradu a Západnej Európy. Je spoluzakladateľkou Univerzitného centra pre štúdium Shiʼa v Bratislave.

Nedel'a 10.12 / 19: 00 Záhrada

Migrácia v obrazoch

Igor Čoko & Andrej Bán

prezentácia & diskusia

Dvaja fotografi, známi svojim angažovaným prístupom k miestnym i svetovým udalostiam. Obaja strávili nejaký čas v blízkosti utečencov na ich ceste za slobodou, či už na hraniciach alebo v mestách. Poznajú silné príbehy ľudí, ktorí im dali dôveru a privilégium zdieľať ich život prostredníctvom fotografie. Ich práca je dokumentom doby a pripomienkou ľudskosti.

Igor Čoko [hr] Igor Čoko sa narodil v roku 1975 v Knine (Chorvátsko). Vyštudoval v odbore etnológia a antropológia. Vo svojej úlohe „vizuálneho“ antropológa využíva svoj fotoaparát na zachytenie a objavovanie citlivosti života na uliciach, jeho ľuďoch a životoch stigmatizovaných spoločenských skupín. Je šéfredaktorom časopisu Grain Photo, ktorý prezentuje pouličné a dokumentárne fotografie. Jeho fotografie sú uverejnené v popredných časopisoch a novinách v štátoch bývalej Juhoslávie a Európy, časopisov a webových stránok okolo Globe. Vystavoval svoju prácu v Srbsku, Chorvátsku, Macedónsku, Taliansku, Grécku, USA, Španielsku, Portugalsku, Francúzsku a Rumunsku. Žije a pracuje v Belehrade v Srbsku.

Andrej Bán [sk] Andrej Bán sa narodil v roku 1964 v Bratislave, vyštudoval ekonómiu a žurnalistiku a od roku 1987 fotografuje pre slovenské a česká periodiká (Mladé rozlety, Plus 7 dní, Mladý svět, Reflex, .týždeň). Často fotografuje v krajinách postihnutých krízami. V roku 1999 sa podieľal na založení charitatívnej organizácie Človek v ohrození. Spolupracuje s viacerými domácimi a zahraničnými médiami. Je spoluzakladateľom knižnice EKO – FOTO.  Od roku 2003 vykonáva fotografickú a publikačnú činnosť v slobodnom povolaní: Instinkt, Domino fórum, Formát, reportáže v krízových oblastiach sveta, reportáže zo zahraničných ciest, kurátor viacerých výstav na Mesiaci fotografie v Bratislave, lektor fotografických dielní na Letnej fotoškole v Poprade. Žije v Bratislav.

Pondelok 11.12 / 16:00 ART FORUM STAGE

IDentity

dokumentárny film

Réžia:

Emília Ondriašová

2016, Slovensko, 56 min.

Krátke dokumentárne videoportréty predstavujú queer IDentity trochu inak; optikou kamery, ktorá v nás hľadá odpoveď na otázku: „Kým alebo čím sme okrem toho, že sme LGBTI? Web-seriál o inakosti odvracia pozornosť od sexuálnej orientácie či rodovej identity, a radšej ju upriamuje na komplexnosť a rôznorodosť našich existencií. Projekt vznikol s vidinou búrania stereotypného nazerania na predstaviteľov LGBTI komunity, ktorých identitu – verte či nie – tvorí omnoho viac než tento akronym.

Pondelok 11.12 / 17:30 ART FORUM STAGE

Český Alláh

dokumentárny film

Réžia, scenár, kamera:

Zuzana Piussi

2017, Česká republika, 91 min.

Česká republika prijala nepatrný počet vojnových utečencov, v sociologických výskumoch patrí súčasne k najmenej tolerantným krajinám Európy. Časozberný dokument, ktorý Piussi nakrútila za dva roky, má podľa tvorcov čo povedať aj slovenským divákom. Režisérka hovorí, že aj keď sa film odohráva v Čechách, obsahuje zlomok skúsenosti zo Slovenska. „Film však predovšetkým nie je o Islame a utečencoch. Zaoberá sa mechanizmom politickej práce so strachom obyvateľov. Je obecný a v jeho centre sa môžu objaviť rôzne veci – Rómovia, menšiny, teraz sú to moslimovia,“ doplnil strihač a koproducent filmu Vít Janeček.

Pondelok 11.12 / 19: 30 Záhrada

VÁCLAV HAVEL // MOC BEZMOCNÝCH

Divadlo Feste

Hrají:

Ondřej Jiráček, Kateřina Jebavá

Režie:

Jiří Honzírek

Moc bezmocných je rozsiahla politická esej, ktorú napísal Václav Havel v roku 1978, rozoberá v nej vtedajší politický režim, disidentstvo a myšlienku možného pôsobenia Charty 77. Bola preložená do mnohých jazykov. Divadlo Feste vytvára výnimočný site-specific projekt, ktorý vychádza z textu Václava Havla, vytvára priestor na kladenie si otázok, kam speje súčasná spoločnosť.

„Po osmi letech se vracíme k Havlovi s jeho otázkou, zda-li stavíme obnovu posttotalitní společnosti na „vztahu k sobě samému, k druhým lidem, k univerzu“. Nebudujeme spolu s dalšími posttotalitními zeměmi jen další, jiný druh totality?“

Utorok 12.12 / 16: 00 ART FORUM STAGE

Profesionálna cudzinka

dokumentárny film

Režia:

Anna Grusková

Hrajú:

Irena Brežná

2016, Slovensko, 64 min.

Osemnásťročná Irena Brežná krátko po okupácii Československa v roku 1968 neochotne nasledovala svojich rodičov do emigrácie. Dokumentárny film režisérky Anny Gruskovej ponúka jedinečné archívne záznamy a čerstvé slzy a smiech. Irena Brežná musela čeliť nielen novej, nepochopiteľnej kultúre, ale aj výčitkám svedomia, že nebojovala za svoju vlasť. To je dôvod, prečo začala písať o disente vo Východnej Európe a o ruskej invázii do Čečenska.

Postupne zisťujeme, ako si Irena Brežná vytvorila inšpiratívnu „patchworkovú identitu“, geograficky situovanú nielen medzi Švajčiarsko, Nemecko, Francúzsko a Slovensko, ale aj do afrického kontinentu a do Ruska. V jej vlasti zvanej emigrácia sa hovorí mnohými jazykmi a vyskytujú sa v nej zaujímaví a pestrofarební ľudia.

Utorok 12.12 / 18: 00 Záhrada

JEDEN

monodráma

Tvorivý tím:

Filip Jekkel, Miroslav Lukačovič, Tereza Stachová, Anna Kvašňovská

Hudba:

Wren Mckay

Účinkuje:

Filip Jekkel

Monodráma o…

Nápadná neschopnosť vžiť sa do hry. Chýba radosť z hračiek. Keď sa hrajú ostatné deti, drží sa bokom. Vôbec nepozná predstieranú hru. Pri hrách je opatrný. Chýba mu spontánnosť, činorodosť, fantázia. Nemá ani premenlivú náladu, akú majú takmer všetky deti v jeho veku. Nedokáže pomenovať svoje pocity. Pri hre na obchod ho zaujíma iba pokladnica, nie hra ako taká. Vyžaduje si nápadne málo pozornosti. Je opatrný, extrémne poriadkumilovný a čistotný, v opačnom prípade stráca istotu. Neusiluje sa o kontakt s ostatnými deťmi. Činnosti sa zúčastňuje mechanicky. Neprejavuje zvláštnu radosť. Často vyzerá smutný. Má problém vyjadriť sa o svojich pocitoch. Ak nejaká reakcia nastane, je nápadne silná.

Utorok 12.12 / 19: 30 Záhrada

Svet podľa Daliborka

film

Režia:

Vít Klusák

2017, film, ČR, 141 min.

Český neonacista skúma svoj radikálny svetový názor.

Streda 13.12 / 18: 30 Záhrada

METROPOLIS – MIKRODRÁMY

výber krátkych dramatických textov

Katarína Vozárová, Petra KovalčíkováElisa CampisiBianca, Milan Zvada

Vít Klusák

Výber krátkych dramatických textov, ktoré vznikli medzinárodnou spoluprácou na projekte Terre Promesse – Metropolis. Projekt sa zaoberá témou migrácie a integrácie cudzincov a menšín.

Projekt bol podporený programom Kreatívna Európa.

Streda 13.12 / 20: 00 Záhrada

MALALA Júsufzajová

monodráma

Režia:

Jakub Mudrák

Účinkuje:

Dominika Kňažková

Koncept, text a hudba:

Jakub Mudrák, Dominika Kňažková

Monodráma motivovaná skutočným príbehom z biografie „Volám sa Malala“ od Christiny Lambovej. Príbeh pakistanského dievčaťa, ktoré sa ako 11-ročné nebálo hovoriť o živote pod vládou Talibanu a nebálo sa bojovať za právo na vzdelanie detí v Pakistane. Malala, dievča ktoré chce aby ju bolo počuť.

V roku 2004 sa stala najmladšou nositeľkou Nobelovej ceny za mier.

Štvrtok 14.12 / 19: 00 Záhrada

Malý princ

Divadlo z pasáže

Režia:

Šimon Spišák

Asistentka réžie:

Eva Ogurčáková

Scénografia:

Karel Czech

Odborná spolupráca:

Anna Tomaštiková, Peter Vrťo, Ľudmila Veverková

Účinkujú:

Ivan Blaško, Michal Daniš, Peter Darmo, Tomáš Debnár, Peter Gregor, Peter Hudec, Ján Kinčeš, Lucia Krajčiová, Veronika Lačná, Miriam Kujanová, Marek MojžišLýdia RybárováDana Snopková, Peter Vaculčiak

Rozprávka pre dospelých. Malý princ – filozofický traktát pre deti.

Obe označenia sa používajú a obe sú výstižne. Toto dielo skutočne dokáže zaujať deti a rovnako uspokojiť dospelého čitateľa.  A pre obe cieľové skupiny má zásadné posolstvo. Pre každú iné.  Dospelých nabáda,  aby sa učili od detí a deťom naopak ukazuje, že nie všetko, čo dospelí vravia či robia, musí byť vždy správne. Inscenácia nemá ambíciu prinášať nové, prevratné interpretácie. Prečo ukazovať niečo, čo všetci poznajú? Odpoveď je jednoduchá. Práve preto, že to všetci poznajú. A milujú. Toto dielo pôsobí rovnako silno na rozum aj cit. Tým pádom vzniká nekonečné množstvo kombinácií a vo výsledku interpretácií. Jednoducho povedané – koľko ľudí, toľko malých princov. A koľko malých princov poznáme, o toľko budeme múdrejší.